Kvalitetsmärke ställa ut hos Engström
Gallerist med 300 utställningar bakom sig
"Debuterat hos Engström" och "Ställer ut hos
Engström", när sådant sägs om unga lovande
konstnärer har dessa skäl att känna sig
nöjda. Chansen att de ska vara berömda inom kort är
stor. Annars hade de inte kommit in hos Engström. Det har
blivit ett kvalitetsmärke att "ställa ut hos
Engström" på nedre botten till höger Karlaplan 9A
med nära nog osynlig skylt. Det finns några gallerister
till med samma rykte, men många är de inte.
Men GÖRAN ENGSTRÖM har inga andra maktmedel än sin
öppenhet mot det nya och sin sanna känsla för god
smak, så förtjusningen är lätt begriplig. I
morgon, tisdag, fyller galleristen 60 år utan tecken till
avmattning, samtidigt som hans galleri fyllt 20 tidigare i
år under eget namn.Han började några år
tidigare som kompanjon till Jan-Eric Löwenadler, men i samma
lokal som i dag.
300 utställningar
Engström presenteras lämpligen med en lista över
alla dem han befordrat till berömmelsen, men han har hunnit
med 300 utställningar, på galleriet och på
mässor. Konstmässan i Sollentuna startade han
tillsammans med Löwenadler och den sorgligt bortgångne
Leif Ståhle. Köln, Basel, Ziirich, Düsseldorf,
Madrid, överallt går han som barn i huset.
Och här hemma hann Engström introducera redan
på 70-talet av svenskar Ola Billgren, K G Nilson, John-Erik
Franzén, Jan Hafström, Curt Hillfon, Stig Danielson,
Carl Magnus, Carsten Regild, tätt följda av Björn
Wessman, L G Lundberg, Ragnar von Holten, Ulf Wahlberg, Max Book,
Lennart Aschenbrenner, Eva Löfdahl, Leif Tjerned, Kjartan
Slettemark. Och på slutet Martin Wickström, Anita
Nilsson, Nils Gunnar Zander och den nu aktuelle Jan Svennungsson.
Resten av hösten följer Johannes Falk, Roger Risberg,
Max Book och 2/12 Pasi Tammi från Björneborg, som
är jämnårig med galleriet och ingår i den
stora finländska gallerisatsningen.
Nu får vi sluta uppräkningen, men även för
den som inte hänger med måste den verka massiv och
bevisa den inledande tesen.
Dessutom har vi inte nämnt några utländska
storheter som Jasper Johns, Tapies, David Hockney ...
Alltid konst
Hur blir det så här? Var inte Göran Engström
i forntiden anställd på handelskamrarna i
Düsseldorf och Paris, och har han inte gått igenom
Institutet för Högre Reklam, IHR, var han inte
informationschef, på AB Statens Skogsindustrier på
60-talet? Och gick igenom något superfint ekonomiskt
institut i Genéve? CEI eller dylikt?
Rätt, men konsten har funnits parallellt i hela hans liv. I
föräldrahemmet var konst och opera viktiga, pappa var
läkare och kunglig livmedikus, barndomshemmet med pappas
mottagning låg i Taubes hus på Södermalmstorg med
utsikt över 3/4 av stan, men då var det målaren
Kurt Jungstedt som bodde i Zorns ateljé, Taube flyttade in
senare. När Göran Engström kände sig mogen att
börja med egna affärer blev det konst, och det har han
fortsatt med.
BO E ÅKERMARK
Ur Dagens Nyheter, den 11 september 1995
|